دقیق آب کارمانیا

خدمات مشاوره و پیمانکاری تخصصی آب

دقیق آب کارمانیا

خدمات مشاوره و پیمانکاری تخصصی آب

توصیه کودی در مزارع با تاکید بر آزمون خاک

توصیه کودی در مزارع با تاکید بر آزمون خاک


  • عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران گفت: روش آزمون خاک از جمله بهترین، دقیق تر و ارزان ترین روش ها برای تشخیص کمبود عناصر و توصیه کودی در مزارع گندم و سایر گیاهان است.

    محسن سیلسپور در گفتگو با رادیو اقتصاد: با این روش می توان به نقاط ضعف و قوت تولید انواع محصولات کشاورزی اطلاع حاصل کرد.

    وی همچنین اظهارداشت: روش مزبور شامل سه مرحله مانند نمونه برداری از خاک، آنالیز آزمایشگاهی خاک و توصیه کودی است.

    عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران گفت: گیاهان برای تکمیل چرخه زندگی خود دستکم به ۱۶ عنصر غذایی نیاز دارند.

    وی افزود: از این ۱۶ عنصر غذایی سه عنصر کربن، هیدروژن و اکسیژن به طریق آب و هوا جذب و ۱۳ عنصر باقی مانده به لحاظ علم تغذیه گیاهی به دو گروه عناصر کم مصرف و پرمصرف تقسیم بندی می شوند.

    سیلسپوردر ادامه به عناصر شش گانه پر مصرف اشاره کرد و گفت: نیتروژن، فسفر، پتاسیم، کلسیم، منیزیم و گوگرد از جمله این موارد است.

    وی افزود: نتایج تحقیقات نشان می دهد ۹۵ درصد وزن خشک یک گیاه را شش عنصر پر مصرف تشکیل می دهد.

    عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران با بیان اینکه عناصر کم مصرف شامل آهن، مس، منگنز، روی، مولیبدن، بر و کلر است، اظهارداشت: این عناصر به مقادیر خیلی کمتر از عناصر پرمصرف مورد نیاز گیاه است.

    وی گفت: کمی نیاز گیاه به عناصر کم مصرف به این سبب نیست که نقش این عناصر نسبت به عناصر پر مصرف کم رنگ تر است بلکه به لحاظ نقشی که در فیزیولوژی گیاهی بازی می کنند تمامی این عناصر دارای نقش یکسان هستند.

    سیلسپورافزود: گیاه برای تکمیل چرخه زندگی خود به تمامی ۱۶ عنصر غذایی به مقدار کافی و در زمان مناسب نیاز مبرم دارد.

    وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: میزان جذب عناصر غذایی از خاک در گیاه گندم به ازای یک تن دانه ۵۱ کیلوگرم نیتروژن، ۲۵ کیلوگرم فسفر و ۱۵ کیلوگرم پتاسیم است.

    عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران گفت: جدا از این به ازای هر تن تولید کاه و کلش در گندم ۱۵ کیلوگرم نیتروژن، چهار کیلوگرم فسفر و ۲۶ کیلوگرم پتاسیم از خاک جذب می شود.

    وی در ادامه تجزیه خاک، برگ وعلائم ظاهری کمبود از جمله روش ها برای تشخیص کمبود عناصر غذایی در خاک برشمرد و یادآورشد: علائم ظاهری کمبود یکی از نامناسب ترین روش های تشخیص علائم است.

    برنامه «خوشه چین» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه هر هفته راس ساعت ۱۳,۳۰ به مدت ۳۰ دقیقه با هدف آموزش نکات ترویجی برای تولید با کیفیت و افزایش بهره وری در مزارع کشاورزی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

    نظرات 0 + ارسال نظر
    امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.