دقیق آب کارمانیا

خدمات مشاوره و پیمانکاری تخصصی آب

دقیق آب کارمانیا

خدمات مشاوره و پیمانکاری تخصصی آب

آبیاری زیر سطحی (زیرزمینی)

آبیاری زیر سطحی (زیرزمینی)

گزارش بازدید طرح های شهرستان انار سری ۱

با توجه به بازدید های انجام شده توسط اینجانب طی هفته جاری احتراما نکات زیر به استحضار مدیریت اب وخاک و کشاورزان عزیز منطقه میرسد :

۱- با توجه موجود بودن سیستم ابرسانی غرقابی pvc در اکثر چاههای کشاورزی و محدودیت کشاورزان خرده مالک در تهیه برق و استخر ذخیره اب و عدم سازش در تقسیم اب در استخر برای اجرای سیستم تحت فشار قطره ای در صورت اصلاح علمی این سیستم (سیستم زیر سطحی با لوله PVC ) یکی از پروژه های کارامد برای حل مشکل خرده مالکی با توجه به میزان اب و زمین و محدودیت زمان ابیاری برای کشاورزان میباشد.

۲- علاوه بر موارد بالا به علت مدفون شدن اب در محدوده ریشه و کاهش حرارت مستقیم به طور واضح از اثرات شوری اب کاربردی کاسته خواهد شد.

*۲-در این سیستم محدودیت کاربرد اب شور وجود ندارد و گرفتگی به هیچ وجه اتفاق نمی افتد

۳- این سیستم به نوعی برعکس سیستم زهکشی عمل میکند و کار تقسیم اب موجود را با تکنولوژی بسیار ساده بین ردیفهای موجود انجام میدهد که میتوان مکانیسم ان را با توجه به نیاز ابی درخت و ابشویی اصلاح کرد.

۴- در این سیستم در صورتی که موتور پمپ در ماههای گرم سال خراب شود کشاورزان به سادگی میتوانند با حمل اب و تخلیه به حوضچه ها بدون هیچ هدر رفتی درختان خود را از خطر مرگ و کاهش محصول نجات دهند.

۵- هزینه ی این سیستم به نسبت ابیاری تحت فشار بالاست وباید هزینه های ان برای استقبال بهتر کاهش یابد روشهای متعددی برای کاهش هزینه وجود دارد که در گزارش بعدی ارایه میشود

۶- با توجه به هزینه ی بالای سیستم و در صورت کمبود اب مالک اجرای مرحله ای ان به صورت یکطرفه برای کل طرح و در مرحله ۲ برای مابقی کاری معقول به نظر میرسد اما به هر صورت میزان اب و زمین وتامین نیاز ابیاری کامل درخت برای موفقیت پروژه باید مد نظر باشد

۷- سایز و تعداد و فاصله بین سوراخهای خروجی لوله های ابده با توجه به متراژ  ردیف درخت و لیتراژ ورودی ان برای تخلیه یکنواخت در فیلتر شن باید به درستی محاسبه شود و در دفترچه طرح اورده شود.

*۷-باتوجه به سایز سوراخهای لوله انتقال دهنده اب گرفتگی در این سیستم وجود ندارد.

۸- تعداد لوله های متصل به حوضچه ی ورودی با توجه به لیتراژ کل باید محاسبه شود و در جداول دفترچه طرح اورده شود .

۹-با توجه به کاهش احتمالی لیتراژ مستقیم چاه کشاورزی در سالهای اینده میتوان با استفاده از دربند های pvc تعداد خروجی های حوضچه را برای مدیریت بهتر اب و حفط یکنواختی پخش اب در طول کانال کاهش داد.

۱۰- نکات بسیار کاربردی و مهم طرح درباره نوع کوددهی و عملیات باغبانی و راندمان کاربرد اب وسایر موارد در  گزارشات بعدی به اطلاع کشاورزان عزیز و مدیریت اب و خاک میرسد.

گزارش بازدید طرح های شهرستان انار سری ۱
زمان بازدید:۲۰/۱۰/۹۳ تا ۲۷/۱۰/۹۳
کارشناس : مهندس مسعود زینلی

پارس عمران شهسوار مشاور و مجری سیستمهای ابیاری کم فشار زیرزمینی (زیر سطحی)

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.