دقیق آب کارمانیا

خدمات مشاوره و پیمانکاری تخصصی آب

دقیق آب کارمانیا

خدمات مشاوره و پیمانکاری تخصصی آب

نمونه برداری برگ، خاک و آب به زبان ساده:

نمونه برداری برگ، خاک و آب به زبان ساده:
در اولین گام کشاورزان باید اطلاعات کاملی از کیفیت آب و خاک و نیز وضعیت برگ گیاه از نظر میزان عناصر غذایی موجود، داشته باشند چراکه استفاده علمی و اصولی از منابع، مستلزم افزایش شناخت و آگاهی نسبت به آنهاست. شـناخت کـافی در ایـن خصوص ضمن بالا بردن سطح بهره برداری از خاک و آب می تواند کمک در رشد اطلاعات و نیز استفاده صحیح از آن عوامل نماید. کمااینکه نحوه نمونه برداری در نتایج حاصله جهت ارائه توصیه های کارشناسی اثرگذار می باشد. 

 

نمونه برداری از خاک:
شناخت همه جانبه خاک از مهمترین عواملی است که ما را در رسیدن به عملکرد مطلبوب در واحد سطح یاری می کند. جهت آگاهی از وضعیت خاک از نظر بافت، حاصلخیزی، میزان عناصر غذایی مورد نیاز (نیاز کودی)، روش مناسب آبیاری و غیره، باید با انجام نمونه برداری، خاک را در آزمایشگاه تجزیه نموده و با استفاده از نتایج آن برنامه مدیریتی مناسبی را برای آن در نظر گرفت. نتایج تجزیه خاک می تواند در زمینه شرایط خاک از نظر pH، ظرفیت تبادل کاتیونی (توانایی خاک در حفظ و آزادسازی مجدد کاتیون ها در محلول خاک) و شوری که ممکن است جهت تعیین علت کمبود عناصر غذایی مفید باشد، اطلاعاتی در اختیار ما قرار دهد. تجزیه خاک قبل از احداث باغ علاوه بر مشخص کردن وضعیت محل، نیازهای اصلاحی مورد نیاز خاک را نیز مشخص می سازد.
صرف نظر از وضعیت و شرایطی که داریم، نمونه گیری خاک باید معرف میانگین شرایط ناحیه مورد بررسی بوده تا نتایج تجزیه های آزمایشگاهی آن از اعتبارلازم برخوردار باشد. نتایج بدست آمده از یک یا دو گودال نمونه برداری معرف کل ناحیه نمونه برداری نمی باشد و علاوه بر گمراه کردن ما، باعث صرفه هزینه نیز می شود. بنابراین باید نمونه‌برداری به صورت مرکب انجام شود. نمونه مرکب یعنی اینکه بر حسب مساحت باغ، از چندین نقطه نمونه برداری شده و نمونه های مربوط به هر عمق را در نقاط مختلف با هم مخلوط کرده و در پایان یک نمونه که ترکیبی از خاک نقاط مختلف در عمق مشخص می باشد، برای هر عمق بدست آید.

نکات مهم در نمونه برداری از خاک:
باید از هر قسمت باغ که شرایط خاکی یکسانی دارد، حداقل یک نمونه مرکب از اعماق مختلف بردارید. حتی برای باغ‌هایی با شرایط خاکی بسیار یکنواخت نیز باید حداقل یک نمونه مرکب برای هر 10 هکتار گرفته شود. بنابراین ابتدا باید با توجه به عواملی نظیر شیب، پستی و بلندی، روش آبیاری و وضعیت ظاهری گیاه کشت شده، زمین مورد نظر را به قطعات یکنواخت تقسیم بندی نمود.
در موقع نمونه برداری باید دقت شود که رطوبت خاک در حد مناسب باشد. بهترین زمان برای نمونه برداری زمانی است که زمین از نظر رطوبتی به حالت گاورو رسیده باشد.
باید دقت شود محلی که برای نمونه برداری انتخاب می گردد قبلاً محل انباشتن کودهای حیوانی و شیمیایی و یا مصالح ساختمانی نبوده باشد. بنابراین قبل از برداشت نمونه ها از هر نقطه باید سطح خاک را از خرده های سنگ، آشغال، تکه‌های چوب و علف‌های هرز پاک نمود.
در هر قطعه تقریباً یکنواخت به طور زیکزاگ حرکت کرده و از فواصل نسبتاً مساوی تعداد ده نمونه و هر کدام به وزن تقریبی یک کیلوگرم را در یک کیسه پلاستیکی تمیز ریخته و مشخصات قطعه نمونه برداری شده روی آن نوشته شود. برای هر نقطه نمونه برداری معمولاً 4 نمونه مربوط به 4 عمق برداشته می شود و پس از مخلوط کردن نمونه های هر عمق با نمونه های همان عمق در نقاط دیگر، یک نمونه مرکب بدست می آید.

طرز نمونه برداری خاک از مزرعه برای تجزیه آزمایشگاهی:
• پس از تقسیم بندی زمین می‌توان اقدام به برداشت نمونه خاک کرد. بدین ترتیب که از هر قطعه یکنواخت تعداد 15 تا 20 نمونه، هر کدام به وزن تقریبی یک کیلو گرم برداشته و سپس این نمونه ها را کاملا با هم مخلوط نموده و یک نمونه یک کیلو گرمی از آن به عنوان نمونه خاک آن قطعه زمین بخصوص، به آزمایشگاه ارسال میشود.
• این عمل برای هر کدام از قطعات به طور جداگانه تکرار خواهد شد به طوری که از هر قطعه یک نمونه خاک جداگانه به آزمایشگاه ارسال شود.
• هر نمونه آزمایشگاهی حداکثر از یک مساحت یکنواخت 15 هکتاری تهیه می‌‎شود. برای مساحت های بیشتر به همان نسبت تعداد نمونه های زیادتری مورد نیاز خواهد بود.
• قبل از اقدام به نمونه برداری باید کاملا اطمینان حاصل نمود که سطح خاک آغشته به کود های حیوانی و یا شیمیایی و یا بقایای گیاهی نباشد. باید توجه داشت که کوچک ترین ذره کودی که در نمونه باشد نتیجه تجزیه را کاملا مغشوش خواهد نمود.
• از زمینی که قبلا کود خورده باشد بایستی بطور جداگانه نمونه برداری نمود. ضمنا از برداشت نمونه از قطعاتی نظیر راه آبها و تودههای قدیمی و پوسیده کاه وکناره دیوار و یا پرچین ها و از این قبیل باید خودداری شود.
• در مواقعی که زمین خیلی مرطوب است باید از نمونه گیری اجتناب نمود (مگر در موارد استثنایی). نمونه برداری از خاکهای خیلی خشک نیز به واسطه سفت بودن زمین مشکل است. بنابراین در موقع نمونه برداری زمین باید به اندازه کافی رطوبت داشته باشد. بهترین موقع نمونه برداری وقتی است که زمین گاو رو باشد.
• قبل از فرستادن نمونه به آزمایشگاه باید آن را در هوای آزاد پخش نموده تا خشک شود. برای خشک کردن خاک مطلقاً نبایستی از حرارت استفاده شود.
• پس از خشک کردن نمونه خاک، آن را در داخل یک کیسه پلاستیکی ریخته و با نصب دو اتیکت یکی در داخل و دیگری در خارج ظرف که مشخصات خاک از قبیل شماره نمونه، محل نمونه برداری، عمق نمونه برداری و تاریخ برداشت در روی آنها یادداشت شده باشد به آزمایشگاه ارسال می گردد.

وسایلی که جهت نمونه برداری از خاک مورد استفاده واقع می شوند عبارتند از:
 بیل و بیلچه
 اوگر مته ای
 اوگر تو خالی
بطور کلی بیل راحت ترین و سریع ترین وسیله نمونه برداری از خاک می‌باشد.

نمونه برداری از برگ:
با توجه به اینکه در بسیاری از موارد نمونه برداری از خاک و تعیین میزان مواد غذایی آن نمی تواند مقدار مواد غذایی جذب شده و قابل استفاده در گیاه را نشان دهد، بنابراین به منظور پی بردن به نتیجه حاصلخیزی خاک در رشد و نمو گیاهان، بهترین و دقیق ترین راه آنست که قسمتی از اندام های گیاهی بخصوص برگ آن مورد تجزیه قرار گیرد تا روشن شود چه مقدار از مواد غذایی خاک توسط گیاه جذب شده است.
تجزیه برگ در تشخیص مواد معدنی و سمیت برخی از عناصر در درختان، نسبت به تجزیه خاک مفیدتر است. غلظت عناصر غذایی برگ با زمان، سن برگ، موقعیت آن در پوشش گیاهی و وجود یا عدم وجود محصول تغییر می کند.
محدودیت اصلی تجزیه برگ آن است که علت وقوع کمبود عناصر غذایی را برای ما روشن نمی سازد. بنابراین برای حل این مشکل نتایج تجزیه خاک و برگ باید همزمان مورد ارزیابی قرار گیرند. انتخاب روش نمونه برداری نیز بسته به هدف مورد نظر تغییر می کند.
اگر هدف، تشخیص مشکلات مربوط به یک درخت و یا ناحیه خاصی باشد، نمونه برداری از تعداد کمی از درختان مریض و سالم کفایت می کند. ولی اگر منظور ما تعیین وضعیت تغذیه ای یک باغ بزرگ است، به نمونه های بیشتری از درختان در قسمتهای مختلف باغ نیاز می باشد.

نکات مهم در نمونه برداری برگ:
♦ از برگ هایی که چند روز قبل از نمونه برداری با عناصر ریز مغذی (روی، مس، آهن، بر و منگنز) محلول پاشی شده اند، نباید نمونه برداری شود؛
♦ در صورتی که علائم کمبود و یا مسمومیت بر روی برگ درختان مشاهده می شود باید از هر دو نوع برگ سالم و مریض بطور مجزا نمونه برداری صورت گیرد؛
♦ نمونه برداری برگ معمولا باید هر سال انجام شود تا هر دو سال پر محصول و کم محصول را در بر گیرد. چرا که تفسیر نتایج آن باید با توجه به نتایج هر دو سال انجام شود؛
♦ نمونه ها باید در پاکت های کاغذی قرار داده شده و حداکثر 24 ساعت پس از نمونه برداری به آزمایشگاه ارسال گردد. در صورتی که این امر ممکن نیست، حداکثر به مدت دو روز می توان نمونه ها را در دمای یخچال نگهداری کرد. نمونه ها پس از رسیدن به آزمایشگاه باید بلافاصله در دمای طبیعی محیط و دور از تابش خورشید خشک شوند؛
♦ بر روی پاکت نمونه ها مشخصات کامل آنها از قبیل محل نمونه برداری، نام باغ یا باغدار، وضعیت باردهی شاخه و هرگونه اطلاعات لازم جهت شناسایی بهتر نمونه باید درج گردد.

نمونه برداری از آب آبیاری:
در صورتی که آب آبیاری از نظر کیفیت وضعیت مناسبی نداشته باشد، نه تنها شرایط لازم جهت رفع احتیاجات گیاه فراهم نخواهد شد بلکه به مرور زمان خاک باغ ها نیز تخریب می گردد. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی کشاورزان باید در ابتدا شناخت کافی از کیفیت آب آبیاری خود به دست آورده و سپس در مورد امکان یا عدم امکان استفاده از منبع آب مورد نظر و انجام مدیریت های لازم جهت مصرف آب مذکور تصمیم گیری نمایند. برای به دست آوردن چنین شناختی باید از آب مورد استفاده نمونه برداری شود.
نکات مهم در نمونه برداری از آب آبیاری:
♦ ابتدا یک ظرف پلاستیکی به حجم تقریبی 1 لیتر با آب تمیز (مقطر) و سپس با آب چاه مورد نظر چند بار شستشو داده می شود؛
♦ قبل از برداشتن نمونه آب از چاه باید اجازه داده شود که پمپ حداقل به مدت 30 دقیقه کار کند. در صورتی که شوری آب آبیاری بیش از ds/m 5/1 باشد، این زمان2 تا 4 ساعت در نظر گرفته می شود. در صورتی که پمپ پس از چند ماه خاموشی شروع به کار کرده باشد، حداقل بعد از30 ساعت کارکرد، نمونه برداری انجام می‌گیرد.
♦ اگر باغ در محلی قرار گرفته که اطراف آن چاه های دیگری وجود دارد، نمونه برداری بهتر است در ماه های تیر و مرداد و زمانی که حداکثر پمپاژ از سفره صورت می گیرد، انجام شود؛
♦ ظرف آب را باید کاملاً از آب پر نمود، در این صورت هوایی در داخل آن باقی نمی ماند. این عمل احتمال رسوب کربنات کلسیم را کم می کند؛
♦ آنالیز نمونه ها باید حداکثر 3 ساعت پس از نمونه برداری انجام شود. اگر قرار است نمونه ها مدتی قبل از تجزیه نگهداری شوند، برای حداقل کردن تغییرات شوری بهتر است نمونه ها در یخچال و یا درجه حرارت کمتر از c ْ5 نگهداری شوند. خنک نگه داشتن آب به خاطر جلوگیری از رسوب کربنات ها و به طور کلی تغییرات مقدار کربنات ها می باشد. این مسأله در مواقعی که هدف از تجزیه آب، انتخاب آب برای آبیاری تحت فشار باشد ضروری تر به نظر می رسد. از طرفی نگهداری آب در دمای معمولی محیط کار باعث رسوب کلسیم و بی کربنات شده و مقدار شوری آب را کمتر از مقدار واقعی آن نشان می دهد؛
♦ در خیلی از باغات از ترکیب آب دو یا چند چاه و یا مخلوطی از آب چاه و قنات استفاده می شود. در چنین مواردی از آب مخلوط شده قبل از ورود به باغ نمونه برداری می شود؛

♦ در خیلی از موارد باغداران برای تهیه نمونه آب از آب داخلی حوضچه و یا استخر استفاده می کنند. در چنین شرایطی ممکن است به علت عواملی چون تبخیر آب از سطح استخر، رسوب بیکربنات ها و بسیاری از عوامل آلوده کننده دیگر، شوری آب با مقدار واقعی آن متفاوت باشد. پس از گرفتن نمونه های مورد نظر از منبع آب، درب ظرف نمونه برداری را محکم بسته و روی آن مشخصات مربوطه از قبیل نام باغدار، منطقه، شماره چاه یا مشخصات قنات و تاریخ نمونه برداری نوشته شده و جهت تجزیه به آزمایشگاه ارسال می گردد


 اهمیت آزمون خاک

 عوامل متعددی نظیر یکپارچه سازی اراضی –اصلاح روش آبیاری – استفاده از بذر های اصلاح شده – کنترل آفات  و بیماری  بلاخره ماشین آلات  هریک سهم  قابل توجهی در افزایش تولید موثر می باشد مصرف بهینه کود در این مجموعه از مهمترین عوامل افزایش عملکرد  و ارتقا سطح سلامت جامعه است   وآزون خاک یکی از ساده ترین راههای ارزیابی حاصلخیزی خاک می باشد.

 

اهداف آزمون خاک

1.تشخیص کمبود عناصر غذایی  در خاک  ها  و توصیه کودی لازم براساس آزمون خاک(مصرف کود با آزمون خاک)

2.تناسب اراضی  و تغییر کاربری

3.تعیین سرنوشت  کود های افزوده شده به خاک  و پیگیری تغییرات حاصله در قابلیت استفاده عناصر  غذایی در این کود ها

4. تعیین نقاطی که در اثر مصرف بی رویه کود  شیمیایی  فاضلاب  و فضولات در خاک  مسمومیت عناصر  در گیاه  حیوان  و یا انسان  به وجود می آورد.

5.تعیین نقاطی که خاک  آنها از نظر برخی  عناصر به حد سمیت رسیده باشند و باید از مصرف بیشتر عناصر در آنها خودداری شود

دلایل مصرف کود با آزمون خاک

 - مصرف بیش از حد کود بدون آزمون خاک هزینه تولید افزایش یافته و اثرات سوء باقیمانده آن در گیاه و خاک را بدنبال خواهد داشت .
- ممکن است کود مصرفی بدون آزمون خاک کمتراز حد نیاز گیاه بود و در این حالت  موجب افت عملکرد خواهد شد..
- اشتباه در انتخاب نوع کود ، سبب افت محصول خواهد شد. در اینصورت هم زارع و هم اقتصاد مملکت زیان خواهد دید .
-اشتباه در مصرف بموقع کود و نحوه کود پاشی ، در اینصورت انتظاری که از کود داریم بدست نخواهد آمد . روی این اصل زارع حتماً بایستی با استفاده از نتایج تجزیه خاک و توصیه های مربوطه عمل کند .

 

اهمیت نمونه برداری

اولین گام در حاصلخیزی خاک و ارایه توصیه کودی نمونه برداری از خاک است دقت در نمونه برداری از مهمترین و اصلی ترین مباحث آزمون خاک می باشد به عبارت دیگر بایستی نمونه ای خوب و واقعی گرفت تا بتوان توصیه ای مطلوب ارائه کرد در منابع علمی اهمیت این مرحله ازمون خاک آن گونه جلوه داده شده است که حتی آن را مهمتر از نتایج تجزیه خاک و انتخاب عصاره گیر  می دانند چون در صورت تهیه نمونه ای نامناسب انجام بقیه مراحل کاری بیهوده است بنابراین رعایت مبا نی نمونه برداری ضروری است

(این توضیحات صرفا جهت افزایش اطلاعات کاربران می باشد و با مطالب درون پکیج های آموزشی متفاوت است)

روش نمونه برداری از خاک زراعیA

قطعه بندی مزرعه

همانگونه که اغلب خاکهای یک مزرعه با مزرعه دیگر متفاوت است ، در داخل یک مزرعه نیز ممکن است خصوصیات خاک آنها با هم فرق کنند این تغییرات شامل رنگ ، شیب ، عمق و بافت خاک و همچنین مدیریت مزرعه است که سبب تغییراتی در حاصلخیزی نقاط مختلف مزرعه میگردند . و همچین خاک اراضی مسطح عمیق و خاک اراضی شیبدار کم عمق دارای تفاوت های باهم باشند . همینطور ممکن است در سال گذشته قسمتی از مزرعه زیرکشت یک نوع گیاه و در قسمت دیگر زراعت دیگر و با مدیریت متفاوت اعمال شده باشد.. بنابراین قبل از تهیه نمونه خاک موارد فوق را رعایت نموده و مزرعه را به قطعات یکنواخت تقسیم بندی نمائید برای هریک از قسمتهای مزرعه که با هم متفاوت هستند نمونه ای جداگانه تهیه شود(ودر صورتی که اختلافات موجود در مزرعه به صورت نقاطی پراکنده در داخل مساحتی یکنواخت باشد از نمونه برداری از آن نقاط استثنا خودداری شود)

همانطوریکه در بالا بآن اشاره شده است نمونه خاک بایستی نماینده کل اراضی مورد نظر باشد . برای اینکار در نمونه برداری احتیاطات زیر لازم است.

1- از هر جای زمین نبایستی نمونه برداری نمود. مثلاً جائیکه کود انبار شده بود ، محل خرمن ، محل نگهداری حیوانات و کودهای حیوانی ، محل سوزاندن بقایای گیاهی و یا علفهای هرز مزرعه ، جائیکه چــاله بوده و آب در آنهـا جمع میشـدند. زیر درخت در مسیر و امتداد خطوط کودپاشی ، از دره ها و کناره های کانال آبیاری و چپرها.
2از طرفی چنانچه قطعات کوچکی وجود داشته باشد که خاک آن فرضاً شنی بوده و با بقیه خاک مزرعه متفاوت باشد نبایستی نمونه خاک این قسمت را با بقیه نمونه ها مخلوط نمود . لذا این قسمت جداگانه نمونه برداری خواهد شد.
3- مزارعی که قصد نمونه برداری آنرا داریم هر چند خاکهای آن متجانس هم باشند ، حداکثر تا  5هکتار یک نمونه مرکب بیشتر نمیــگیریم . یعنی نماینده هر 5 هکتار مزرعه یکنواخت ، یک نمونه خاک مرکب تهیه میشود.
4- دو مزرعه مشابه و جدا از هم که وجود داشته باشند بایستی برای هر یک از مزارع نمونه جداگانه تهیه و آنرا مرکب نمود. حتی اگر مزرعه خیلی کوچک هم که باشد از هرکدام جداگانه نمونه برداری میشود.
5-هنگام نمونه بردای از بیل زنگ زده یا آغشته به کود دامی ومواد شیمیایی نبایداستفاده گردد همچنین پلاستیک نمونه بردای بایستی تمیز باشد .
6.حتما برگه مشخصات باید بطور کامل پر شود و داخل نایلون فریزر انداخته شود وبعد نایلون فریزر حاوی برگه را داخل نایلون نمونه خاک بیندازید .
5.دربرگه مشخصات بایستی نام کشاورز شهرستان-روستا-نام نمونه بردار-تاریخ نمونه برداری –نوع کشت وعمق نمونه برداری- سن درخت ذکر شود
 6.هنگامی که زمین خیلی مرطوب می باشد از انجام نمونه برداری خودداری گردد

 

تعیین محل نمونه فرعی

بعد از قطعه بندی  برای تهیه نمونه خاک مرکب از هر قطعه لازمست حداقل 8 نمونه فرعی از آن قطعه تهیه شودبرابر شکل زیر از یک سمت مزرعه شــروع و بـطور زیـک زاک در زمـین حرکت نموده و  نقاط مورد نظر تعیین کرده  باید این نقاط فرعی به نحوی انتخاب شود که کل مزرعه را پوشش دهد (شکل 5)

 

نمونه برداری

درهر قطعه مورد نظر چنانچه هدف نمونه برداری از سطح یک مزرعه باشد ،سطح محل نمونه برداری را در ابعاد 50 سانتی متر مربع بوسیله بیل صاف کرده  وچاله ای به عمق 30 سانتیمتر  و به شکل     حفر نمائید  سپس از سمت صاف چاله برشی به قطر 3 سانتیمتر توسط بیل باغبانی و یا بیلچه بریده و برمیداریم . خاکی که بدین ترتیب بر روی بیل قرار میگیرد اطراف آنرا قدری صاف نموده تا شکل قوطی منظم نظیر مکعب مستطیل بخود بگیردد . ضمناً باید توجه داشت ، خاک روئی که در سمت دسته بیل قرار میگیرد نبایستی حذف و یا صاف شود.
وبعد خاک برداشته را در داخل یک سطل تمیز بریزید و این عمل رادر 5-6 نقطعه انتخاب شده دیگر تکرار کرده و تمامی نمونه های تهیه شده رادر همان سطل بریزید ، نهایتاً خاکهای تهیه شده ، توسط دست بخوبی باهم مخلوط میگردند. و کلوخه ها را خرد کرده و علفها و سنگریزه ها را از داخل آن خارج مینمائیم و بر روی پلاستیکی پهن کرده و از قسمتهای مختلف این نمونه ، توسط یک قاشق و یا مشت خاکها را کم کم برداشته  و در داخل کیسه پلاستیکی بوزن تقریباً 2کیلوگرم ریخته و آنرا برای ارسال به آزمایشگاه آماده میکنم . سپس مشخصات نمونه خاک را روی کارت و یا قطعه مقوائی که شامل نام کشاورز - روستا - شهرستان - مزرعه - نوع زراعت قبلی و بعدی و عمق نمونه برداری نوشته و تکمیل کرده داخل کیسه پلاستیک قرار میدهیم و در کیسه را می بندیم . برای جلوگیری از ، از بین رفتن نوشته های روی اتیکت ناشی از رطوبت خاک اولاً سعی میشود نوشته ها را با مداد بنویسیم در ثانی آنرا داخل نایلون و یا کیسه فریزری قرار دهیم . ( اطلاعات مورد نظر هر چقدر بیشتر باشد برای توصیه کودی مناسبترند. ) نمونه خاکی که به اینصورت تهیه میشوند ، شخصاً و یا توسط پست و یا مراکزخدمات کشاورزی به آزمایشگاه ارسال خواهد شد برای دستیابی بموقع به نتایج آزمایشگاهی و توصیه کودی دقیق حداقل یک ماه قبل از کاشت ، نمونه خاک تهیه و تحویل آزمایشگاه گردد . بهتر است با توجه به تاریخ کاشت چند ماه قبل از کاشت ، نمونه ها تهیه شود. (شکل 6) - علاوه بر بیل باغبانی و بیلچه که در نمونه برداری خاک استفاده میشود ، ابزاری نیز بهمین منظور ساخته شده اند . این ابزار مته و یا اوگر خاک نام دارند در خاکهائیکه خیلی خشک و یا خیلی خیس نباشند کارائی زیادی دارند.
با مته و با اوگر هم  میتوانید نمونه خاک را از اعماق بآسانی تهیه نمائیم(شکل 7 )

(این توضیحات صرفا جهت افزایش اطلاعات کاربران می باشد و با مطالب درون پکیج های آموزشی متفاوت است)

Bنمونه برداری از لایه های زیرین خاک

 در صورتیکه منظور از نمونه برداری خاک مطالعه زمین برای احداث باغ و یا اجرای طرح آبیاری تحت فشار  و یا سایر طرحهای مطالعاتی باشد  باید سه نمونه خاک جداگانه از لایه های 0تا 30 و 30تا60 و 60تا90 سانتی متر تهیه شود بدین منظور نمونه خاک لایه 0 تا30 سانتی متر به همان روش بالا تهیه می شود .

برای تهیه نمونه خاک از دو لایه دیگر در نقاط تعیین شده هر قطعه چاله ای به عمق 100 سانتی متر حفر کرده و در یکی از دیواره  های چاله اعماق 30 و 60 و90 را  نشانه گذاری می کنیم و سپس در روی خط 60 سانتی متر وسیله ای مانند خاک انداز و یا بیل  قرار داده و بوسیله کاردک  و یا بیلچه  یک لایه دو سانتی متر خاک از حد فاصل علامت 30 تا 60 سانتی متر  را به داخل خاک انداز خراش داده  به نحوی که حدود یک کیلو گرم خاک در خاک انداز جمع گردد این نمونه را در داخل سطل شماره 2 می ریزیم

 و سپس خاک انداز  را در محل 90 سانتی متر قرار داده و به وسیله کاردک از حد فاصل 60 تا 90 سانتی متر را به داخل خاک انداز خراش داده و خاک جمع آوری شده را (حداقل یک کیلو گرم )در سطل شماره 3 ریخته  و بدین ترتیب تمام چاله هارا عمق 0 تا30 سانتی متر در سطل شماره یک جمع کرده و عمق های 30 تا 60 را در سطل شماره 2 و عمق های 60 تا 90 را در سطل شماره 3 جمع می کنیم.

 و هر سطل را جداگانه در روی سطحی تمیز ریخته و خوب مخلوط کرده واز هر گوشه آن یک مشت برداشته و(حدود 2 کیلو گرم )در داخل کیسه پلاستیکی ریخته و کارت مشخصات عمق مربوطه آن  را در داخل  کیسه  قرار می دهیم و خاک  های مورد نظر آماده هست جهت انتقال به آزمایشگاه .

 

.Cروش نمونه برداری از خاک باغ


نمونه برداری از باغ کاری بسیار مهم وتعیین کننده درجه دقت وصحت نتایج بدست امده خواهد بود نمونه برداشت شده از یک قطعه باغ بایستی به گونه ای باشد تا بتوان ان را نماینده کل خاک ان باغ دانست.که به ترتیب مراحل زیر باید انجام گیرد:

1-قطعه بندی باغ مورد مطالعه

اگر مساحت باغ بیش از 2هکتار ویاخاک باغ یکنواخت نمی باشد ابتدا باغ را به قطعات کمتر از2هکتار و قطعات یکنواخت تقصیم کنید0عواملی که باعث عدم یکنواختی قطعات میشود عبارتند ازرنگ –خاک –سبکی وسنگینی خاک –نوع درخت –سن درخت –شیب زیاد و...سپس از هر قطعه بطور جداگانه به روش ذیل نمونه برداری کنید

2-تعیین محل نمونه های فرعی

در هر قطعه حداقل6عدد درخت رادر شش نقطه مختلف باغ انتخاب نمایید.درختان انتخاب شده از نظر رشدوسایر شرایط ظاهری باید نماینده بیش از80درصد درختان باشد

از انتخاب درختان خشک شده یا دارای رشد ظاهری غیر عادی خودداری نمایید مگر اینکه منظور از نمونه برداری پیدا کردن دلیل خشکید گی درختان باشد در اینصورت فقط از پای درختان خشک شده نمونه بردا ری شود

3-نمونه برداری ازنقاط فرعی انتخاب شده

1-3-در ناحیه وسط نصف بیرونی سایه انداز درختان انتخاب شده چاله ای به عمق 90سانتیمترکنده شود شکل8

 

شکل82-3-برای نمونه برداری خاک وسیله ای مانند خاک انداز یا بیل دسته کوتاه را در روی خط نشانه 30سانتیمترقرار دهید سپس از دیواره چاله یک لایه خاک به عرض 10-8 سانتیمتر وبه ضخامت 3-2 سانتیمتر به وسیله بیلچه یا تیشه بنائی یا ...به داخل خاک انداز بتراشید وخاک داخل خاک انداز را به سطل شماره1  انتقال دهید شکل 9 شکل9

 3-3 خاک انداز را در عمق 60سانتیمتردیواره چاله قرار دهید و عینا طبق روش فوق الذکر یک لایه از30تا60سانتیمترخاک را بداخل خاک انداز تراشیده ودر سطل شماره 2بریزید

 

-3 خاک انداز را در عمق 90سانتیمتردیواره چاله قرار دهید و عینا طبق روش فوق الذکر یک لایه از90تا60سانتیمترخاک را بداخل خاک انداز تراشیده ودر سطل شماره 3بریزید

 

4-3- در5چاله کنده شده دیگر عینا مثل روش بالاازلایه0تا30 سانتیمتر رادر داخل سطل شماره 1 وخاک لایه 30تا60سانتیمتر رادر داخل سطل شماره 2 وخاک لایه 90تا60سانتیمتر رادر داخل سطل شماره 3 بریزید

 

5-3-خاک داخل سطل های شماره 1و 2و3 راا بطور جداگانه در روی یک سطح تمیزی  ریخته و خاک را کاملا مخلوط کرده  و از خاک هر عمق 2 کیلو گرم در داخل کیسه ریخته  و سپس مشخصات نمونه را که شامل شهر و روستا  و نام باغدار  شماره قطعه و عمق نمونه می باشد در روی کارت نوشته داخل کیسه قرار می دهیم

 


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.