دقیق آب کارمانیا

خدمات مشاوره و پیمانکاری تخصصی آب

دقیق آب کارمانیا

خدمات مشاوره و پیمانکاری تخصصی آب

طریقه نمونه برداری آب :

طریقه نمونه برداری آب :

در صورتی که آب آبیاری از نظر کیفیت وضعیت مناسبی نداشته باشد، نه تنها شرایط لازم جهت رفع احتیاجات گیاه فراهم نخواهد شد بلکه به مرور زمان خاک باغ‌ها نیز تخریب می گردد. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی کشاورزان باید در ابتدا شناخت کافی از کیفیت آب آبیاری خود به دست آورده و سپس در مورد امکان یا عدم امکان استفاده از منبع آب مورد نظر و انجام مدیریت‌های لازم جهت مصرف آب مذکورتصمیم گیری نمایند. برای به دست آوردن چنین شناختی باید از آب مورد استفاده نمونه برداری شود.  
نکات مهم در نمونه برداری از آب آبیاری
ابتدا یک ظرف پلاستیکی به حجم تقریبی ۱ لیتر با آب تمیز و سپس با آب چاه مورد نظرچند بار شستشو داده می شود. قبل از برداشتن نمونه آب از چاه باید اجازه داده شود که پمپ حداقل به مدت ۳۰ دقیقه کار کند. اگر باغ در محلی قرار گرفته که اطراف آن چاه‌های دیگری وجود دارد، نمونه برداری بهتر است در ماه‌های تیر و مرداد و زمانی که حداکثر پمپاژ از سفره صورت می گیرد، انجام شود. اگر قرار است نمونه‌ها مدتی قبل از تجزیه نگهداری شوند، برای حداقل کردن تغییرات شوری بهتر است نمونه‌ها در یخچال و یا درجه حرارت کمتر از c ْ۵ نگهداری شوند. خنک نگه داشتن آب به خاطر جلوگیری از رسوب کربنات‌ها و به طور کلی تغییرات مقدار کربنات‌ها می باشد. این مسأله در موقعی که هدف از تجزیه آب، انتخاب آب برای آبیاری تحت فشار باشد ضروری تر به نظر می رسد. از طرفی نگهداری آب در دمای معمولی محیط کار باعث رسوب کلسیم و بی کربنات شده و مقدار شوری آب را کمتر از مقدار واقعی آن نشان می دهد.
در پایان باید خاطر نشان نمود که بدون انجام نمونه برداری صحیح از آب، مدیریت مناسب باغ امکان پذیر نمی باشد. بنابراین به کلیه باغداران انجام اصولی آن توصیه می گردد

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.