دقیق آب کارمانیا

خدمات مشاوره و پیمانکاری تخصصی آب

دقیق آب کارمانیا

خدمات مشاوره و پیمانکاری تخصصی آب

ضرورت و لزوم آزمایش

ضرورت و لزوم آزمایش

آیا شما هیچگاه بدون مراجعه به پزشک اقدام به تجویز دارو و برنامه ریزی تغذیه ای و رژیم غذایی برای خودتان میکنید؟ متاسفانه ما سالانه میلیون ها تومان هزینه خرید کود را به دلیل مصرف خارج از زمان مناسب و عدم آگاهی از وضعیت کمبودهای خاک و نیازهای درخت متحمل میشویم، در حالیکه میتوان با انجام آزمایشات لازم هم تولید را افزایش داد و هم در مصرف کود صرفه جویی کرد.

   

45هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان زرند زیر کشت پسته قرار دارد و مهم ترین هدف فعالیت های کشاورزی دستیابی به حداکثر محصول در واحد سطح می باشد و استفاده صحیح و اصولی از کودهای شیمیایی در جهت رسیدن به حداکثر عملکرد ضروری به نظر می رسد. که در این راستا از یک طرف توصیه اصولی کودهای شیمیایی مورد نیاز میسر نمیشود مگر با شناخت وضعیت برگ، خاک و آب، بنابراین در اولین گام باغداران باید اطلاعات کاملی از کیفیت آب و خاک و نیز وضعیت برگ گیاه از نظر میزان عناصر غذایی موجود، داشته باشند تا بتوانند برنامه کودی مناسبی را جهت استفاده اصولی از این منابع اجرا نمایند.

 

و از طرف دیگر با اینکه درختان پسته نسبت به شوری و قلیائیت خاک از سایر درختان مقاوم تر هستند ولی ارزیابی دقیق و مناسب مسائل و مشکلاتی که شوری ایجاد می کند تنها با مشاهده رسوب نمک در سطح خاک امکان پذیر نمی باشد. بنابراین، باید با انجام نمونه برداری شناخت کاملی از وضعیت موجود بدست آورد.

 

با توجه به تفاوت های باغات از نظر مسایل مربوط به خاک، آب و عناصر موجود در برگ برنامه ریزی کودی هر باغ پسته میبایست منطبق با شرایط آب و خاک و آزمایش برگ آن باغ باشد. به طور کلی تعادل عناصر و مدیریت عناصر خاکی باعث افزایش تا بیش از 2 برابری عملکرد در باغات پسته خواهد شد.

 

ارزیابی وضعیت تغذیه گیاه و تعیین کمبود ها و یا بیش بود عناصر در گیاه عموما بر پایه نتایج آنالیز برگ و گاها از روی علایم ظاهری برگ و یا محصول صورت میگیرید.

 

همچنین برنامه های تغذیه ای باغ جهت تامین نیاز های کودی (اعم از عناصر پر مصرف و کم مصرف) و تعیین مقادیر مصرف کود های خاکی و یا محلولپاشی ها می بایست مبتنی بر نتایج آنالیز خاک و برگ باشد.

 

آزمون خاک یکی از ساده ترین راههای ارزیابی خاک باغ است که میتوان کمبود و یا مسمومیت عناصر غذایی را تشخیص داد و توصیه کودهای شیمیایی لازم را بر اساس آزمون خاک ارایه داد، چه بسا میزان برخی عناصر در خاک به حد سمیت رسیده باشد و با مصرف بیش از حد کود بدون آزمون خاک نه تنها هزینه تولید افزایش پیدا میکند، اثرات سوء باقیمانده آن عنصر در خاک و درخت را نیز به دنبال خواهد داشت و در این صورت است که کشاورز انتظاری که از کودی که مصرف کرده را بدست نخواهد آورد و حتی ممکن است ناخواسته سبب افت محصول و زیان اقتصادی هم بشود.

 

وجود عوامل محدود کننده در خاک اهمیت آزمایش برگ را دو چندان می نماید. به عنوان مثال PH بالای خاک از جمله عوامل محدود کننده ای است که درخاک های شور و قلیایی مناطق پسته کاری شهرستان زرند وجود دارد، که این عامل محدود کننده باعث تثبیت و عدم حلالیت برخی از عناصر کم مصرف مانند آهن، منگنز و روی موجود در خاک میشود و در نتیجه مقادیر عناصر موجود در خاک و یا کودهای خاکی جذب گیاه نشده و لذا بررسی وضعیت کمبود احتمالی بالاخص در شرایط کمبود پنهان با آزمایش برگ امکان پذیر خواهد بود.

 

در صورتی که آب آبیاری از نظر کیفیت وضعیت مناسبی نداشته باشد، نه تنها شرایط لازم جهت رفع احتیاجات گیاه فراهم نخواهد شد بلکه به مرور زمان خاک باغ ها نیز تخریب می گردد. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی کشاورزان باید در ابتدا شناخت کافی از کیفیت آب آبیاری خود به دست آورده و سپس در مورد امکان یا عدم امکان استفاده از منبع آب مورد نظر و انجام مدیریت های لازم جهت مصرف آب مذکورتصمیم گیری نمایند.

 

برای به دست آوردن چنین شناختی باید از آب مورد استفاده نمونه برداری شود. یک نکته قابل تامل را هم ذکر کنم که یکی از اموری که در فصل زمستان باغداران به آن مبادرت می نمایند استفاده از ماسه و گچ خام جهت اصلاح باغات پسته می باشد که البته مصرف بجای آن می تواند در راستای پیشبرد اهداف اصلاحی خاک باغات از نظر اصلاح فیزیکی و شیمی خاک مفید باشد.

 

اما شوری و نا مناسب بودن ماسه یا گچ مورد استفاده و کیفیت پایین برخی از خاک های اضافه شده به باغات پسته نه تنها کمک به اصلاح خاک نمیکند بلکه باعث شوری و قلیاییت بیشتر خاک ها نیز میشود. لذا لازم است باغداران قبل از مصرف ماسه و یا گچ به کمک آزمایشات ساده از کیفیت مطلوب محصول اطمینان حاصل نمایند.

 

نمونه برداری صحیح اصلی ترین و مهمترین مرحله در آزمون آب، برگ و خاک است

 

اولین گام در حاصلخیزی و ارایه توصیه کودهای شیمیایی نمونه برداری است. دقت در نمونه برداری از مهمترین و اصلی ترین مباحث آزمون خاک، آب و برگ می باشد به عبارت دیگر بایستی نمونه ای خوب و واقعی گرفت تا بتوان توصیه ای مطلوب ارائه کرد.

 

در منابع علمی اهمیت این مرحله آزمون آن گونه جلوه داده شده است که حتی آن را مهمتر از نتایج تجزیه می دانند چون در صورت تهیه نمونه ای نامناسب انجام بقیه مراحل کاری بیهوده است.

 

از آنجایی که آزمایشگاه خاکشناسی مولکول با پشتوانه چندین سال فعالیت در این زمینه یکی از مجهزترین و پیشرفته ترین آزمایشگاه های استان بوده که توانایی انجام انواع آزمون ها در این بخش را دارا میباشد و انواع آزمایشات شیمیایی و فیزیکی بر روی نمونه های آب، خاک، گیاه، کودهای شیمیایی و کودهای آلی را انجام میدهد، خدمات کشاورزی زمرد زرند بر آن شد که با اخذ نمایندگی آزمایشگاه مولکول کرمان قدمی در جهت ارایه خدمات بیشتر به کشاورزان شهرستان زرند بردارد و به منظور رعایت مبانی نمونه برداری و کاهش درصد خطا در نتیجه آزمون بدون دریافت هزینه آماده ارایه خدمات زیر میباشد.
1-    نمونه برداری توسط کارشناسان این مجموعه
2-    آموزش نحوه نمونه برداری به کشاورزان علاقه مند
3-    ارسال نمونه ها به آزمایشگاه کرمان
4-    ارایه نتایج آزمون به همراه تفسیر نتایج و توصیه های کودی به کشاورزان

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.