دقیق آب کارمانیا

خدمات مشاوره و پیمانکاری تخصصی آب

دقیق آب کارمانیا

خدمات مشاوره و پیمانکاری تخصصی آب

پکیج تزریق اسید سولفوریک H2SO4

پکیج تزریق اسید سولفوریک H2SO4

سولفوریک اسید یک اسید معدنی بسیار سوزاننده است که دارای فرمول مولکولی H2SO4 بوده و از نظر فیزیکی به صورت مایع رقیق و بی رنگ و کاملا محلول در آب است. این اسید دارای خاصیت خورندگی بر روی فلز ، بافت های زنده و حتی سنگ می باشد و در غلظت های بالا دارای خاصیت قوی خشک کنندگی و اکسید کنندگی است.

مصارف اسید سولفوریک

1- اسید سولفوریک در کشاورزی دارای اهمیت خاصی است به گونه ای که در حدود 60% از کل تولید این ماده در تولید کود های شیمیایی کاربرد دارد.
2- همچنین حدود 20% در صنایع شیمیایی نظیر تولید شوینده ها ، رزین ها ، تولید مواد دارویی ، کاتالیزور های پتروشیمی ، حشره کش ها ، ضد یخ ، تولید آلومینیوم ، کاغذ سازی ، تصفیه آب و ... مصرف دارد.
3- در حدود 6% سولفوریک تولید شده در تولید رنگدانه ها و جوهر ها مصرف می شود.
4- کاربرد اصلی جوهر گوگرد در تولید اسید فسفریک طی واکنش آن با خاک فسفات می باشد.
5- اکثر ترکیبات سولفاته با کمک سولفوریک اسید تولید می گردد. سولفات آلومینیوم از جمله مهم ترین سولفات ها می باشد که در تصفیه آب و کاغذ سازی اهمیت دارد.
6- در صنایع تولید آهن و فولاد به منظور اکسید زدایی و جلوگیری از پوسته پوسته شدن
7- در تولید شوینده های صنعتی و در صنایع دباغی و چرم سازی دارای کاربرد گسترده ای می باشد زیرا دارای خاصیت قوی هیدرولیز چربی ها و لیپید ها و خشک کنندگی است
. در صنایع آب و تصفیه فاضلاب برای کاهش PH و و تنظیم میزان اسیدی بودن معمولا از اسید سولفوریک استفاده می کنند. این اسید فرار نمی باشد و لذا میزان خوردگی قطعات در آن کمتر می باشد.
نحوه کار این اسید به این صورت است که ابتدا مقدار مشخصی از این اسید را به مخزن نگهدارنده اضافه میکنیم و سپس بوسیله یک پمپ دیافراگمی که باید مقاومت بالایی در مقابل خورندگی داشته باشد به محل مورد نظر با دز مشخص تزریق می شود.

اجزای تشکیل دهنده سیستم تزریق اسید سولفوریک

1- استراکچر از جنس استنلس استیل304 جهت نصب تجهیزات
2- مخزن جهت نگهداری و محل اختلاط محلول
3- MIXER که شامل شافت و پروانه از جنس استیل304، الکترو موتورجهت تبدیل انرژی اکتریکی به مکانیکی
و گیربکس جهت تبدیل سرعت و گشتاور الکترو موتور به مقدار مورد نظر میباشد.
4- دوزینگ پمپ جهت تزریق مقدار دقیقی از ماده شیمیایی
5- تابلو برق جهت کنترل پمپ تزریق و همزن الکتریکی و ...

بررسی خاک های ایران از نقطه نظر PH و روش های اصولی اصلاح نمودن خاک های شور و قلیایی

اصلاح خاک شور و قلیایی در ایران

بررسی خاک های ایران از نقطه نظر PH و روش های اصولی اصلاح نمودن خاک های شور و قلیایی

خاک های اسیدی :
خاک در نواحی مرطوب مداوما توسط آب باران شسته می شود . شستشوی خاک موجب خروج کلسیم ، منیزیم ، سدیم و پتاسیم از خاک گشته و یون های هیدروژن و آلومینیوم جای آن ها را روی کلوئیدهای خاک می گیرند . پی اچ خاک با افزایش غلظت یون هیدروژن در خاک کاهش یافته و خاک اسیدی می گردد . اصطلاحات خاک های اسیدی ، خنثی و قلیایی بدون تعریف اولیه گویا نیستند . در این مقاله پی اچ های کمتر از ۵/۶ تا ۵/۷ خنثی و بیش از ۵/۷ قلیائی محسوب می گردند .
اسیدی بودن خاک به علت وجود غلظت نسبتا زیادی یون هیدروژن در محلول خاک است . غلظت هیدروژن موجود در محلول خاک را اسیدیته فعال گویند . یون های هیدروژنی که روی کلوئیدها قرار دارند ، اسیدیته ذخیره نام دارد ، زیرا غلظت هیدروژن محلول خاک را در صورت خنثی شدن ترمیم و از افزایش پی اچ خاک جلوگیری می کند . اضافه نمودن مقدار زیادی از کودهایی که یون هیدروژن را بطور مستقیم و یا در اثر فعل و انفعالات بعدی آزاد و به خاک اضافه می کنند ( مانند اوره ، نیترات آمونیوم و سولفات آمونیوم که نیتروژن آن ها در جریان تبدیل به نیترات ، هیدروژن به خاک اضافه می کند ) پی اچ خاک را کاهش می دهند . سولفات آمونیوم در کاهش پی اچ موثرتر است ، زیرا-۲
SO4 حاصل با کلسیم و منیزیم ترکیب شده و آن ها را رسوب می دهد و از غلظت آن ها می کاهد .
غلظت یون هیدروژن در خاک می تواند بر فعالیت میکروارگانیسم ها و رشد گیاه موثر باشد . کمبود عناصر فسفر ، کلسیم ، منیزیم ، پتاسیم و مولیبدن و همچنین زیادی غلظت آلومینیوم و منگنز در خاک های اسیدی بر رشد گیاه و میکروب ها اثر می کنند . حساسیت گیاهان نسبت به پی اچ خاک متفاوت است . بعضی از گیاهان مثل آزالیا (
azaleas) و زغال اخته (blue berries) خاک های اسیدی را به خوبی تحمل می کنند و بعضی دیگر مانند یونجه در خاک های اسیدی رشد نمی نمایند . جدول ۴-۳ پی اچ مناسب رشد مطلوب بعضی از گیاهان را نشان می دهد . مشاهده می شود که اغلب گیاهان در خاک های خنثی بهتر رشد می کنند . اما رابطه بین پی اچ و رشد گیاه در ارقام مختلف یک گیاه نیز فرق می کند . به همین جهت ، منابع مختلف با هم هماهنگ نیستند . شرایط خاک و از جمله پی اچ آن یکی از عوامل موثر در سازگاری ارقام یک گیاه به شرایط محیطی خاص است . با این حال ، بعضی از گیاهان به علت وابستگی های خود به موجودات دیگر ، دچار محدودیت هایی هستند . مثلا رشد مطلوب و اقتصادی بقولاتی مثل یونجه به تثبیت نیتروژن توسط ریزوبیوم ها وابسته است . پی اچ خنثی یا کمی قلیائی و فراوانی کلسیم ، مولیبدن و کبالت برای فعالیت این باکتری ها ضرورت دارند . به همین جهت یونجه در خاک های اسیدی عملکرد مطلوب و اقتصادی نمی دهد.  ادامه مطلب ...

اسید سولفوریک در کشاورزی

اسید سولفوریک در کشاورزی

مشکل اصلی خاک های شور و قلیا مریوط به سدیم چسبیده به سطح ذرات کلوییدی خاک است. واکنش اسید سولفوریک با آهک موجود در خاک تشکیل سولفات کلسیم آبدار یا همان گچ کشاورزی می‌باشد. کلسیم حاصل از انحلال گچ جایگزین سدیم چسبیده به سطح ذرات خاک می شود.
سدیم آزاد شده که وارد محلول خاک شده است با آنیون سولفات آزاد شده از سولفات کلسیم نمک محلول سولفات سدیم را می‌سازد.
همراه با آب آبیاری سدیم آزاد شده شسته شده و به تدریج از دسترس ریشه گیاه خارج می‌گردد. میزان اسید مورد نیاز برای اصلاح یک هکتار خاک بسته به هدفی که داریم و نوع و میزان مشکل متغیر است.
به عنوان مثال خاک مبتلا به شوری از نوع سدیم با خاکی که شوری و قلیاییت آن از نوع منیزیمی است متقاوت می‌باشد. متاسفانه علی رغم بزرگی معضل قلیاییت منیزیمی در آنالیزها و ارزیابی ها فقط به سدیم و خطرات آن توجه می‌گردد.
شاخص خطر منیزیم چند برابر سدیم است. کاتیون منیزیم دارای دو بار مثبت بوده و شعاع کریستاله آن نسبت به سدیم کوچکتر می‌باشد.
دانسیته بالای بار مثبت در مورد کاتیون منیزیم موجب افزایش شعاع هیدراته آن در محلول خاک و به تبع آن انهدام بیشتر خاکدانه ها و ساختمان خاک می‌گردد.

اسید سولفوریک

اسید سولفوریک اضافه شده به خاک بلافاصله با آهک­ های موجود در خاک واکنش داده و خنثی می­شود.
واکنش اسید سولفوریک با کربنات­ های موجود در خاک عمدتا منجر به تولید سولفات کلسیم آبدار (گچ کشاورزی) و به مقدار خیلی کمتری سولفات منیزیم و سولفات مضاعف کلسیم و منیزیم می­شود. 
ادامه مطلب ...

اسید سولفوریک

اسید سولفوریک

نام فارسینام انگلیسیفرمول شیمیایی
اسید سولفوریکSulfuric AcidH2So4

  

ادامه مطلب ...

کاربرد اسید سولفوریک در باغات پسته و کشاورزی

کاربرد اسید سولفوریک در باغات پسته و کشاورزی

شرکت tacid ،اسید کلریدریک

کاربرد اسید سولفوریک در باغ های پسته

یکی از موارد مهم در جذب مواد غذایی توسط درختان از خاک ،phخاک است . phبه طور مستقیم روی میکروارگانیسم موجود در خاک و جذب مواد غذایی تاثیر بسیار دارد.

Ph خاک تعیین می کند کدام عنصرها توسط ریشه ها جذب شوند و کدامیک نشوند. عناصری مانند روی ، منگنز ، آلومینیوم ، مس و کبالت در شرایط phاسیدی ، بسیار قابل جذب هستند و در ph بالا نمی توانند توسط گیاهان جذب شوند. این اتفاقی است که در شرایط خاکی باغات پسته استان کرمان صورت گرفته است و موجب شده است که به دلیل phبالای خاک ، کمبود عناصر کم مصرف تقریبا در تمام باغات پسته مشاهده شود. خاک های به شدت قلیایی شده استان کرمان دارای مقادیر بالایی از یون های بی کربنات هستند که تاثیر منفی روی رشد و نمو درختان گذاشته اند و در جذب سایر عناصر مورد نیاز درختان پسته اختلال ایجاد کرده اند.

به طور معمول ، در phپایین یا شرایط اسیدی ، عناصر پرمصرف کمتر توسط درختان جذب می شوند و برعکس در شرایط ph بالا عناصر کم مصرف شانس کمتری برای جذب توسط ریشه درختان دارند.

در این خصوص کشاورزان با اضافه کردن آهک سعی در بهتر شدن وضعیت خاک در باغ ها می کنند که اشتباهی بزرگ است. چون آهک ، phخاک را به شدت بالا می برد و نه تنها بهبودی در شرایط خاک ایجاد نمی کند بلکه به شدت قلیایی شدن خاک را افزایش می دهد.

راه های مختلفی برای اصلاح شرایط خاک و بهبود وضعیتph خاک توصیه می گردد. یکی از این راه ها استفاده از گچ خام است که موجب می شود phخاک به سمت اسیدی شدن سوق یابد و روش دیگر استفاده از اسید سولفوریک می باشد.  ادامه مطلب ...

اسید سولفوریک به خورد زمین دادیم که قاتل نان باشد حالا قاتل جانمان شده

 

 
اسید سولفوریک به خورد زمین دادیم که قاتل نان باشد حالا قاتل جانمان شده
شهر بهار یکی از شهرهایی است که به لحاظ کشاورزی و کشت سیب زمینی رتبه اول را در استان داراست و کشاورزان بهاری نه تنها در بهار که در دیگر نقاط استان و حتی در استان های مجاور نیز به کشت این محصول می پردازند.

  کشت این محصول در سالهای اخیر با کم شدن منابع آب زیر زمینی با حرف و حدیث بسیاری همراه بوده و همواره مسئولین به کشاورزان توصیه می کردند که کشت خود را به محصولات کم آب بر تغییر دهند؛ اما امروزه با یک مشکل اساسی دیگر علاوه بر کم شدن منابع آب زیر زمینی مواجهیم و آن قلیایی شدن خاک منطقه به دلیل نبود تنوع کشت است.

حال شنیده شده که کشاورزان چند سالی است که برای رفع این مشکل و برای اینکه PH خاک را پایین بیاورند اسید سولفوریک و یا سموم دیگر به زمین می دهند که این عمل نه تنها به تدریج موجب فرسایش خاک شده و بافت خاک را از بین می برد بلکه باعث نفوذ این اسیدها و سموم به آبهای زیر زمینی شده و تهدیدی جدی برای سلامتی مردم منطقه است.

برای اینکه حالت قلیایی خاک را پایین بیاوریم مجبوریم به زمین اسید بدهیم 

ادامه مطلب ...

کاربرد اسید سولفوریک در باغات پسته با هدف اصلاح شرایط PH خاک

  یاسر دادبین، عضو انجمن پسته ایران
                                                                                                                         محمد علی انجم شعاع، عضو انجمن پسته ایران

یکی از فاکتورهای اساسی در جذب مواد غذایی توسط درختان از خاک، pH خاک است. pH خاک به صورت مستقیم روی میکروارگانیسم های موجود در خاک و همچنین جذب مواد غذایی مختلف تاثیر می گذارد.
pH خاک مشخص می کند کدام عناصر توسط ریشه ها جذب شوند و کدامیک جذب نشوند. عناصری مانند روی، منگنز، آلومینیوم، مس و کبالت در شرایط pH اسیدی، بسیار قابل جذب هستند و برعکس در pH بالا، نمی توانند توسط گیاهان جذب شوند. این اتفاقی است که در شرایط خاکی باغات پسته استان کرمان صورت گرفته است و موجب شده که بدلیل pH بالای خاک، کمبود عناصر کم مصرف تقریبا در تمامی باغات پسته مشاهده شود. خاکهای به شدت قلیایی شده استان کرمان دارای مقادیر بالایی از یونهای بیکربنات هستند که متاسفانه تاثیر منفی روی رشد و نمو درختان گذاشته اند و همچنین در جذب سایر عناصر مورد نیاز درختان پسته نیز اختلال ایجاد کرده اند.
به طور معمول، در pH پایین یا شرایط اسیدی، عناصر پر مصرف کمتر توسط درختان جذب می شوند و برعکس، در شرایط PH بالا، عناصر کم مصرف شانس کمتری برای جذب توسط ریشه درختان دارند.
در این رابطه برخی کشاورزان اقدام به اضافه کردن آهک برای بهتر شدن وضعیت خاک در باغات پسته می نمایند که  یک اشتباه بزرگ است. چون آهک، pH خاک را بشدت بالا می برد و نه تنها بهبودی در شرایط خاک در مناطق پسته خیز بوجود نمی آورد بلکه بشدت قلیائیت خاک را افزایش می دهد.
 راههای مختلفی برای اصلاح شرایط خاک و بهبود وضعیت pH توصیه می گردد. یکی از این راهها استفاده از گچ خام است که موجب می شود pH خاک به سمت اسیدی شدن سوق پیدا کند. روش دیگری که در سالهای اخیر در برخی مناطق پسته کاری استان کرمان و توسط برخی باغداران بکار برده می شود استفاده از اسید سولفوریک است.
علیرغم آنکه سالهاست که استفاده از اسید سولفوریک، درکشورهای مختلف دنیا و بعضی نقاط کشورمان برای اصلاح خاکهای کشاورزی مرسوم است اما استفاده از آن در باغات پسته ایران سابقه چندان طولانی نداشته و محدود به تعدادی از باغدارانی است که به صورت تجربی به این امر اقدام نموده اند. لذا در مقاله حاضر که حاصل تجربیات عملی یکی از باغداران عضو انجمن در باغات پسته باقرآباد غفوری در شهرستان کرمان می باشد، سعی شده برخی از نکات قابل توجه در زمینه خرید، حمل، نگهداری و طریقه استفاده از اسید سولفوریک به اعضای محترم انجمن ارائه  شود.


  ادامه مطلب ...