دقیق آب کارمانیا

خدمات مشاوره و پیمانکاری تخصصی آب

دقیق آب کارمانیا

خدمات مشاوره و پیمانکاری تخصصی آب

کاربرد اسید سولفوریک در باغات پسته و کشاورزی

کاربرد اسید سولفوریک در باغات پسته و کشاورزی

شرکت tacid ،اسید کلریدریک

کاربرد اسید سولفوریک در باغ های پسته

یکی از موارد مهم در جذب مواد غذایی توسط درختان از خاک ،phخاک است . phبه طور مستقیم روی میکروارگانیسم موجود در خاک و جذب مواد غذایی تاثیر بسیار دارد.

Ph خاک تعیین می کند کدام عنصرها توسط ریشه ها جذب شوند و کدامیک نشوند. عناصری مانند روی ، منگنز ، آلومینیوم ، مس و کبالت در شرایط phاسیدی ، بسیار قابل جذب هستند و در ph بالا نمی توانند توسط گیاهان جذب شوند. این اتفاقی است که در شرایط خاکی باغات پسته استان کرمان صورت گرفته است و موجب شده است که به دلیل phبالای خاک ، کمبود عناصر کم مصرف تقریبا در تمام باغات پسته مشاهده شود. خاک های به شدت قلیایی شده استان کرمان دارای مقادیر بالایی از یون های بی کربنات هستند که تاثیر منفی روی رشد و نمو درختان گذاشته اند و در جذب سایر عناصر مورد نیاز درختان پسته اختلال ایجاد کرده اند.

به طور معمول ، در phپایین یا شرایط اسیدی ، عناصر پرمصرف کمتر توسط درختان جذب می شوند و برعکس در شرایط ph بالا عناصر کم مصرف شانس کمتری برای جذب توسط ریشه درختان دارند.

در این خصوص کشاورزان با اضافه کردن آهک سعی در بهتر شدن وضعیت خاک در باغ ها می کنند که اشتباهی بزرگ است. چون آهک ، phخاک را به شدت بالا می برد و نه تنها بهبودی در شرایط خاک ایجاد نمی کند بلکه به شدت قلیایی شدن خاک را افزایش می دهد.

راه های مختلفی برای اصلاح شرایط خاک و بهبود وضعیتph خاک توصیه می گردد. یکی از این راه ها استفاده از گچ خام است که موجب می شود phخاک به سمت اسیدی شدن سوق یابد و روش دیگر استفاده از اسید سولفوریک می باشد.  

خرید اسید سولفوریک :

در خرید اسید سولفوریک باید به باقی مانده فلزات سنگین مانند مس و جیوه ، باقی مانده مواد مضر مانند سیانور و درصد خلوص اسید توجه کرد.

باغداران برای پی بردن به قیمت اسید می توانند از رابطه بین وزن و لیتر استفاده کنند. هرچه خلوص اسید بالاتر باشد وزن آن نیز بیشتر است. به طور مثال اگر یک گالن 20 لیتری را در نظر بگیریم اسید با خلوص 98 درصد وزنی در حدود 38 کیلوگرم دارد و هر چه خلوص آن کمتر شود از وزن آن نیز کاسته می شود.

حمل و نقل : برای حمل و نگهداری اسید سولفوریک می توان از مخازن فلزی با ضخامت بالا و یا مخازن پلاستیکی استفاده نمود. در صورت استفاده از اسید برای باغ های با مساحت بالا ، پیشنهاد می شود یک منبع فلزی با ظرفیت بالای 18 هزار لیتر در محلی در باغ نصب شود و اسید از آن مخزن با ظرف خای پلاستیکی به کرت های باغات دارای سیستم غرقابی منتقل شود. در غیر این صورت بهترین راه ، خرید اسید در گالن های 20 لیتری است. به دلیل جرم حجمی بالا و خطرناک بودن اسید سولفوریک حتما از ظروف پلاستیکی با کیفیت عالی استفاده شود. همچنین لازم است منبع فلزی نگهداری اسید به دلیل جرم حجمی بالا و فشاری که به منبع وارد می کند ، پایین تر سطح زمین قرار گیرند. چون پمپ های معمولی قادر به پمپاژ اسید نمی باشند لذا برای برداشتن اسید از این مخازن ، بایستی هوا از بالا به مخزن تزریق شده و لوله ای از پایین منبع به سطح زمین آمده و مخزن تخلیه شود یا اینکه در جلوی مخزن محلی به اندازه ارتفاع آن در زمین حفر شود. 

نحوه اسید دهی در سیستم های غرقابی :

1.بهتر است از منبع پلاستیکی شیردار نسبتا کم حجم و قابل حمل برای اضافه کردن اسید به آب ورودی به کرت ها استفاده شود.

2.به شیر خروجی ، یک شیلنگ پلاستیکی اضافه شود و هنگام اسید دادن ، شیلنگ کاملا در آب قرار گیرد.

3.برای کنترل phآب کشاورزان از ph متر دیجیتال استفاده کنند.

4.تخلیه اسید بعد از گذشت یک پنجم از زمان شروع آبیاری ، آغاز شود. برای مثال در کرتی که آبگیری آن 3 ساعت طول میکشد ، بهتر است اسید دهی بعد از 35 دقیقه از شروع آبگیری آغاز گردد و تا پایان آبدهی ادامه داشته باشد. با این روش همگن ترین محلول را خواهیم داشت.

نحوه اسید دهی در سیستم های آبیاری تحت فشار :

در سیستم تحت فشار نباید غلظت اسید بیش از حد باشد زیرا پایین آمدن بیش از حد مجاز ph ، اثر نامطلوبی برروی اتصالات فلزی گذاشته و همچنین به دلیل حجم کم آب ممکن است به ریشه درختان نیز آسیب زده شود. در سیستم قطره ای بهتر است تانکر مخصوص کوددهی سیستم ، تا نصف از آب پر شده و اسید به آن اضافه شود.

بهتر است اسیددهی کمی پس از شروع آبیاری آغاز شده و حتما قبل از پایان آبیاری ، قطع شود تا در صورت باقی ماندن اسید در سیستم ، اتصالات فلزی و قسمت های فلزی صافی ها آسیب نبینند.

در سیستم های آبیاری تحت فشار استفاده از اسید سولفوریک باعث جلوگیری از تجمع بی کربنات و سایر املاح در لوله ها و قطره چکان ها می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.