دقیق آب کارمانیا

خدمات مشاوره و پیمانکاری تخصصی آب

دقیق آب کارمانیا

خدمات مشاوره و پیمانکاری تخصصی آب

اسید سولفوریک به خورد زمین دادیم که قاتل نان باشد حالا قاتل جانمان شده

 

 
اسید سولفوریک به خورد زمین دادیم که قاتل نان باشد حالا قاتل جانمان شده
شهر بهار یکی از شهرهایی است که به لحاظ کشاورزی و کشت سیب زمینی رتبه اول را در استان داراست و کشاورزان بهاری نه تنها در بهار که در دیگر نقاط استان و حتی در استان های مجاور نیز به کشت این محصول می پردازند.

  کشت این محصول در سالهای اخیر با کم شدن منابع آب زیر زمینی با حرف و حدیث بسیاری همراه بوده و همواره مسئولین به کشاورزان توصیه می کردند که کشت خود را به محصولات کم آب بر تغییر دهند؛ اما امروزه با یک مشکل اساسی دیگر علاوه بر کم شدن منابع آب زیر زمینی مواجهیم و آن قلیایی شدن خاک منطقه به دلیل نبود تنوع کشت است.

حال شنیده شده که کشاورزان چند سالی است که برای رفع این مشکل و برای اینکه PH خاک را پایین بیاورند اسید سولفوریک و یا سموم دیگر به زمین می دهند که این عمل نه تنها به تدریج موجب فرسایش خاک شده و بافت خاک را از بین می برد بلکه باعث نفوذ این اسیدها و سموم به آبهای زیر زمینی شده و تهدیدی جدی برای سلامتی مردم منطقه است.

برای اینکه حالت قلیایی خاک را پایین بیاوریم مجبوریم به زمین اسید بدهیم  

در این باره گفتگویی با چند تن از کشاورزان داشتیم و صحت این موضوع را از آنها جویا شدیم. وحید یکی از کشاورزان جوانی است که شغل پدری خود را دنبال می کند و به کشت سیب زمینی مشغول است وی در این باره گفت: به دلیل اینکه هر ساله در زمین سیب زمینی کشت می کنیم زمین حالت قلیایی پیدا می کند و ما مجبوریم به شکلی این حالت را تعدیل کنیم به همین دلیل مقداری از اسید را با آب مخلوط می کنیم و به زمین می دهیم تا از بیماری سیب زمینی جلوگیری کنیم و زمینمان بازدهی بیشتری داشته باشد.

وحید گفت: هر ساله سمی به زمین می دهیم به اسم سم نماتد که بیشترین مواد تشکیل دهنده اش اسید است و حالا یک سری ها فهمیده اند به همین خاطر دیگر نمی روند و هکتاری دومیلیون تومان هزینه کنند برای خرید سم و خودشان با قیمت پایین اسید تهیه می کنند و به تناسب در فصل پاییز به زمین می دهند.

این کشاورز گفت: استفاده از اسید اگر به مقدار لازم باشد مشکلی ندارد اما بعضی از کشاورزان که سواد کافی ندارند بیش از اندازه به زمین اسید می دهند که این باعث می شود ترکیب خاک از بین برود و خاک حاصلخیزی خود را از دست بدهد.

دادن اسید به زمین در زمانی که سیب زمینی غده بسته بسیار خطرناک است

با محمد، یکی دیگر از کشاورزان که خود تحصیلکرده این رشته است گفتگویی داشتیم و نظر وی را جویا شدیم. محمد گفت: این موضوع چند سالی است که رواج پیدا کرده ولی امسال شاهد این هستیم که بیشتر از سالهای قبل کشاورزان از اسید استفاده می کنند و از همه بدتر این است که بعضی کشاورزان الان که سیب زمینی ها غده بسته اقدام به دادن اسید به زمین می کنند که تاثیر مستقیمی بر روی سیب زمینی ها دارد و اسید مستقیما به داخل سیب زمینی منتقل می شود.

محمد ادامه داد: در منطقه خودمان ، رزن و مناطق قروه کردستان و زنجان که دیگر زمین های کشاورزی آبی بایر و بکر تقریبا تمام شده بیشتر این موضوع مشهود است.  تا سه سال پیش اسید استفاده نمیشد تازه دو سه سال است که از اسید استفاده میکنند و علت استفاده بیش از حد هم به خاطر کشت بیش از حد سیب زمینی و عدم تناوب زراعی است که باعث شده کیفیت زمینها پایین بیاید و کشاورزها برای بهره وری بیشتر محصولشان و همچنین جلوگیری از اسکب یا همان چیچک از کودهای شیمیایی گوگرد دار استفاده کنند.

وی همچنین گفت: متاسفانه دوز مصرف برای کشاورزها مشخص نشده و در ضمن همین اسید سولفوریک به تنهایی مصرف نمیشود. از این اسید در کارخانجات برای تولید کودهای فسفاته و سولفاته استفاده میکنند که تمامی این کودها در سالهای گذشته تا الان استفاده شده و باز هم استفاده میشود و چون نظارت صحیحی روی دوز مصرف صورت نمی گیرد نمی توان به راحتی با آن مقابله کرد.

کنترل بیولوزیک آفتها بهترین جایگزین به جای سموم است

یکی دیگر از شهروندان با اشاره به نحوه مصرف اسید و سموم گفت: من دیده ام که مقدار زیادی از اسید و یا سموم را در چاه آب میریزند و یا در استخر مخلوط میکنند و به خورد زمین می دهند که این خود باعث آلودگی آب های زیر زمینی هم می شود.

این شهروند ادامه داد: کنترل بیولوژیک آفتها به جای سموم با دوره های ماندگاری بالا و هم چنین استفاده از کودهایی با ساختارهای مفید به جای کودهای شیمیایی میتواند راهگشای مشکلات ما باشد. 
وی ادامه داد: سال قبل شاهد این بودم که یکی از کشاورزان که به زمینش اسید داده بود پس از برداشت، سیب زمینی هایش فقط یک هفته دوام آورد و یک هفته پس از انبار سیب زمینی ها شروع به خراب شدن کردند.

استفاده از اسید بعد از چند دوره باعث از بین رفتن حاصلخیزی خاک می شود

در ادامه گفتگویی با یک متخصص رشته کشاورزی داشتیم و از اثرات سوء استفاده از سموم بی رویه و اسید بر روی خاک جویا شدیم. این متخصص گفت: اسید باعث تغییر PHخاک شده و حالت قلیایی خاک را پایین می آورد و این باعث می شود که جذب عناصر و مواد مغذی خاک به محصول بیشتر شود. اما در بعضی نقاط اسید قوی به خاک می دهند که خاک را می سوزاند و میکروارگانیسم های خاک را از بین می برد. در جاهایی توصیه شده که از اسید استفاده شود اما بعضی ها از اسیدهای قوی که از شهرک صنعتی تهیه می کنند و راحت در دسترس همه قرار دارد استفاده می کنند که بسیار مضر است
 وی ادامه داد: استفاده بیش از حد از سموم و اسید باعث از بین رفتن باکتری ها ، قارچ ها و کرم های خاکی شده و تنوع زیستی در خاک  و در نتیجه حاصلخیزی خاک از بین می رود . در چنین حالتی توصیه می شود که به جای اینکار کشاورزان از مواد تقویتی استفاده کنند تا بتوانند محصول با کیفیت تری داشته باشند.

با برگزاری کلاس های آموزشی و توجیهی اثرات استفاده از اسید را برای کشاورزان بازگو کرده ایم

در ادامه گفتگویی با رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بهار داشتیم و موضوع را از طریق وی جویا شدیم. هوشنگ کرمی گفت: استفاده از اسید حدود چهار سال قبل مطرح شد و به ما گزارش دادند که مرکزی اقدام به فروش اسید سولفوریک به کشاورزان می کند که ما به آنجا مراجعه کردیم در ابتدا فروشنده تکذیب کرد که بعد با پیگیری ها متوجه صحت موضوع شدیم و با وی برخورد کردیم.

کرمی ادامه داد: هم اکنون هم در مواردی مشاهده شده که اقدام به این کار می کنند که در مناطقی که به ما گزارش دهند اقدام به برگزاری کلاس های آموزشی و توجیهی برای کشاورزان می کنیم و اثرات سوء استفاده از اسید را برای کشاورزان بازگو می کنیم.
کرمی در پاسخ به سوالی در خصوص برخورد قانونی با کشاورزان خاطی گفت: تاکنون به صورت موردی به ما گزارش نداده اند و به صورت منطقه ای بوده که ما نیز برای کشاورزان منطقه کلاس توجیهی گذاشته ایم و اکثر کشاورزان تا حدود زیادی توجیه شده اند که این کار چه مضراتی در پی دارد.

با توجه به خسارات وارد شده به تاسیسات، کشاورزان تمایلی به استفاده از اسید ندارند

در ادامه گفتگویی با مدیر عامل تعاونی سیب زمینی کاران بهار داشتیم . مجید ریحانی استفاده از اسید در زمین های کشاورزی بهار را انکار کرد و گفت: قبلا در بهار این موارد مشاهده شد اما الان در بهار چنین مواردی را نداریم چرا که دادن اسید به زمین در طی فرآیند آبیاری صورت می گیرد که این کار هم باعث از بین رفتن جداره استخر آبیاری شده و هم به تجهیزات آبیاری کشاورزان صدمه می زند و در مواردی باعث صدمه به خود کشاورز شده و کشاورزان تمایلی به این کار ندارند.
ریحانی ادامه داد: در شهرهای دیگر شاید این کار انجام می شود اما امسال ما در بهار چنین مواردی را نداشته ایم.

با توجه به اظهارات مطرح شده توسط کشاورزان می توان به این نتیجه دست یافت که کلاس های ترویجی و آموزشی در سالهای گذشته به قدر کافی مثمر ثمر نبوده و هنوز کشاورزانی هستند که اقدام به استفاده از اسید در زمین های خود می کنند و حال آنکه مسئولین مربوطه استفاده از اسید و سموم بیش از حد را انکار کرده و دلیل این ادعا را عدم دریافت گزارش موردی از سوی مردم می دانند.

در طی ماههای گذشته خبر مرجوع هندوانه های ایرانی از یک کشور عربی به دلیل وجود سموم زیاد در آنها باعث حساسیت مردم ما در مورد کیفیت محصولات کشاورزی شده است و همین مسئله در مورد سیب زمینی که از محصولات مهم تولیدی در شهرستان است بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و امیدواریم که مسئولین به کیفیت محصولات توجه بیشتری داشته و راههای تشویقی برای ترغیب کشاورزان به تولید محصولات ارگانیک در پیش بگیرند.

انتهای پیام/

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.